Ahad, 6 Julai 2014

BUKAN SESIAPA

"siti,apa rahsia kejayaan kau???"
"alaaa....mcam biasala...aq nie selalu solat hajat ...solat taubat..buat baik...bla..bla..bla"

"man..wah tahniahla dapat dekan...kongsila tips..."
"hahahA."...nak kongsi mcmana ..aku mmg lahir2 da pandai

kekadang tu bila kejayaan datang bertalu-talu...
kita mula berdiri megah...
seakan-akan kitala yg hebat...
tanpa kita sedar ...
disebalik kejayaan kita...
berpuluh manusia menjadi asbab kejayaan kita...

berada di kampus ipg ini...
mmbuat aku terfikir sejenak..
aku tidak meminta utk menjadi seorang guru bahasa arab...
lantas..
semuanya berputar kembali ke masa silam...
sejak dulu kazen2 suka pnggil aku ngn gelaran ustazah...
kerna aku satu2nya budak lepasan smka...
aku x kisah...
sbb bagi aku smua tu gurauan...hahaha
pernah selepas spm aku mendapat tajaan ke mesir dlm bidang islamiah..
aku tolak...

masuk matriks...
seorang kawan non muslim...
first day kami jumpa...
dia panggil aku ngan gelran ustazah..
dan sejak tu...dia pnggil aku camtu..
pernah suatu ketika sebelum nak masuk bilik tutorial...
dia pesan ..
supaya aq jadi guru agama...hahaha
weird man..
kami x sama agama..
tetapi dia seseorang yg sering kali mngingatkn aq tntng apa itu agama...
dan aq sering tersentak ngan kata2 dia

my dear fwenz kat matriks sejak tu...
selalu mnyakat aq ngn panggilan tu...
aq biarkan jak la tetapi kekadang tu aq ckp gak..
jgn panggil camtu..sbb aq x nak ia jdi doa plak..
bila berada kat IPG nie...
aku teringat balik kat kawan dorank semua..
seakan-akan panggilan durank kat aq selama ini..
menjadi satu doa buat aq...
kat sini..
aq contact balik ngn kawan aq yg non muslim tu..
bila da contact balik ...
dia terkejut gak bila dia tahu ..
aq dapat guru bahasa arab..
dia x sangka ...
dia pesan..
"mungkin ini adalah takdir yg ditentukan tuhan utk dirimu..agar engkau memberikan yg terbaik utk agamamu"
seriously...aq speechless...
aq tanya kat dia..
perkara yg sering bermain kat minda aq..
kenpa dia panggil aq ngn panggilan tu sedangkan ramai gak yg mcm aq kat kelas..
dan malam tu aq da dpt jawapannya..
mungkin allah nak aq tetapkan hati aq kat sini..
tersenyum dgn jawapan dia..
jwpan yg hanya aq..dia dan ALLAH yg tahu..
ya allah...
kalaula dia seorang muslim..
pasti dia akan menjadi muslim yg baik...
kawan2 aq kata...cuba bawa dia kenal islam...
aq senyum..
bkn aq x nak...tetapi aq tak cukup kuat..
ayat last aq tuk dia hanya satu..
"semoga kau jumpa apa yg kau cari selama ini".....



TAKDIR ALLAH MENETAPKAN AQ DISINI...
DI TEMPAT YG CUKUP ASING BAGIKU...
BERPINDAH DARI BAIAH YG SEBELUM INI PENUH DGN UJIAN DUNIA..
KE BAIAH YG SOLEHAH
MATRIKS DAN IPG BEGITU BERBEZA 360'

RABBI YASSIR WALA TUASSIR...
MOGA PENGHIJRAHAN INI MEMBAWA SERIBU MAKNA BUAT DIRI INI WA UMMAH WA ADDEN..
SUNGGUH SEMUA INI X MUDAH...
NAMUN INILA TAKDIR KU DAN JALAN INI MILIKKU..



Selasa, 1 Julai 2014

BAKAL PENDIDIK YG MENDIDIK DAN TERDIDIK

Masi ingat bukan tentang impian yg satu itu...
yaaa...seorang psikologi...
tapiiii......
kini ia hanya sekadar impian dgn harapan suatu saat nanti aq akan kembali mengambil citta2 itu...
kini aq seorang bakal guru
di institut pendidikan guru pendidikan islam
allahuakhabar
berat sungguh hati ini ingin menerima takdir yg telah diaturkan ini
namun siapa aku tuk menidakkan perinth tuhan

bukan aq membenci akan pekerjaan ini..
malah seorang guru itu amatla mulia di sisi allah
apakan lagi dengan menjadi seorang guru bahasa arab....

ya allah ...
berikan aq kekuatan tuk meneruskan perjuangan yg akan bermula ini..
setahun meninggalkan arab ...
apakah aku mampu mencapai kembali bahasa arab itu..
berdepan dgn sahabat2 yg cukup hebat
sahabat2 maahaad
 para hafiz
smka
SBP...
siapala aq dihadapan mereka
seakaan-akan aq hanya semut yg kecil ...

aku teringat kembali bagaimana ...
tiga tahun lalu ..
aq menangis kat cikgu kimia kerna aq x dpt nk angkat sains..
cikgu tenangkan aq dgn mengatakan..
jika bkn rezki aq di sains mungkin ustzah adala rezki kamu..
saat itu aq hanya trtawa..
kerna bagiku itu sangat mustahil...
mana mungkin orang mcm aku nie nak bergelar gelaran camtu
result spm keluar..
da mmg semua subjek agama A...
aq no komenla...
masuk kat matriks...
kawan2 kat kelas asyik panggil aku ngn gelaran ustazah...
nak kata pakai tudung labuh..
opkos x..lagipn kat kelas tu ada seorg sahabat lagi yg mmmg pakai tudug labuh..
budak pendiam kat kelas??
hahaha tentula x....
mmg kaki cakap plus kaki gosip kat kelas...
heee...
kawan2 yg non muslim pun panggil guna gelaran tu..
sampaikan pernah suatu kali tu
kawan lelaki yg non muslim datang dekat aq..
pastu dia tanya..
"ustazah...kau x nak jadi ustazah ka?"
aq dgn lancarnya cakap palis-palis( maksudnya bagi org sabah moga dijauhkan)
"jadila ustazah...boleh kau ajar budak2 ttg kehidupan "
aq yg time tu nak masuk kelas terus berhenti dpn kelas..
tergamam..
x tau nak kata apa bila ayat tu keluar dari mulut seorang yg bukan seagama dgn kita..
setahun kat matriks..
kenakalan semakin menjadi2...
mujurla ada murabbi dan sahabt2 yg mmg jaga aku..hee
pastu aq tekad yg aq hanya nak jadi psikologi..
the only one...
sebab mmg x minat nak ngajar...
aq pn isila IPG yg bhgian kaunseling (sbb aku kat minat benda camtu )
dan pemulihan..
iv pertama tu okla..
dapat pemulihan( at least bkn bhg agama)
tapi bila time iv kedua tu..
tetiba dapat kos arab...
pegi jakla sbb dgn harapan mungkin dorank boleh ubah nanti...
tapi......
x taula mungkin allah da takdirkan aq kat sini kan..
bumi penuh tarbiah ini..
sepanjang interview tu allah mudahkan aq...
pastu pakcik teksi yg antar aq ke feri siap bagi nasihat kat aq..
tentang pentingnya cikgu tuk agama...
dan akhirnya...
semua tu termakbul...
aq sekarang kat ipg..
dan mmg dah takdir x dpt nak ubah kos..
aku kekal sebagai cikgu pelatih kos arab


sukakah aku??????
tentu tidak...
asal pas solat time kat IPG ne mmg komfom aq nangis..
bkn nangis sebab apa...
tapi hati nie da tak sanggup..
memikirkan tuk bertahan selama lima tahun
mungkin juga selama-lamanya...
aq masih cuba tuk redha...
jika ada yg katakan aq nie x tahu bersyukur sbb dpt kat sini...
honestly...aku syukur sgt sbb ddapat kat sini..
bolehla lembutkan hati aq yg keras nie..hahaha
disini tarbiah merata-rata..
tetapi..
hati aq sakit...
menerima sesuatu yg kita x inginkan..
dan berada dlmnya buat selmanya..
kini impian sejak tingkatan 2 aq lepaskan...

benar tuk redhakan hati amat sakit...
ya allah kuatkan aq ...
aq takut aq tidak mampu mengalas amanahMU yg berat ini..
aq lemah ya allah,...

apa yg membimbangkan..
bagaimana jikalau UPU kluar bln sembilan nie...
dan aq dpat kos PSIKOLOGI...
mmg aq x kan pergi...
tapi mampuka aq menerima kenyataan itu???

kenapa nak masuk kalau x minat???
hanya satu..
demi meraih redha ALLAH melalui redha ibu ayah...
anak manakah yg sanggup membuat permata hati mereka bersedih bukan..

sudah jalan ini yg allah tunjukkan..
menjadi seorang pendidik
tuk anak bangsa...
agar mereka kembali kepada KALAMULLAH..
yg kini semakin dilupakan..

YA ALLAH AMPUNILA HAMBAMU INI
BEGITU SUKAR UNTUK MENERIMA QADA DAN QADAR MU.
YA ALLAH
HAMBAMU MEMOHON AGAR ENGKAU KUATKANLA HATI YG
MULAI LEMAH INI..