Sunday 6 July 2014

BUKAN SESIAPA

"siti,apa rahsia kejayaan kau???"
"alaaa....mcam biasala...aq nie selalu solat hajat ...solat taubat..buat baik...bla..bla..bla"

"man..wah tahniahla dapat dekan...kongsila tips..."
"hahahA."...nak kongsi mcmana ..aku mmg lahir2 da pandai

kekadang tu bila kejayaan datang bertalu-talu...
kita mula berdiri megah...
seakan-akan kitala yg hebat...
tanpa kita sedar ...
disebalik kejayaan kita...
berpuluh manusia menjadi asbab kejayaan kita...

berada di kampus ipg ini...
mmbuat aku terfikir sejenak..
aku tidak meminta utk menjadi seorang guru bahasa arab...
lantas..
semuanya berputar kembali ke masa silam...
sejak dulu kazen2 suka pnggil aku ngn gelaran ustazah...
kerna aku satu2nya budak lepasan smka...
aku x kisah...
sbb bagi aku smua tu gurauan...hahaha
pernah selepas spm aku mendapat tajaan ke mesir dlm bidang islamiah..
aku tolak...

masuk matriks...
seorang kawan non muslim...
first day kami jumpa...
dia panggil aku ngan gelran ustazah..
dan sejak tu...dia pnggil aku camtu..
pernah suatu ketika sebelum nak masuk bilik tutorial...
dia pesan ..
supaya aq jadi guru agama...hahaha
weird man..
kami x sama agama..
tetapi dia seseorang yg sering kali mngingatkn aq tntng apa itu agama...
dan aq sering tersentak ngan kata2 dia

my dear fwenz kat matriks sejak tu...
selalu mnyakat aq ngn panggilan tu...
aq biarkan jak la tetapi kekadang tu aq ckp gak..
jgn panggil camtu..sbb aq x nak ia jdi doa plak..
bila berada kat IPG nie...
aku teringat balik kat kawan dorank semua..
seakan-akan panggilan durank kat aq selama ini..
menjadi satu doa buat aq...
kat sini..
aq contact balik ngn kawan aq yg non muslim tu..
bila da contact balik ...
dia terkejut gak bila dia tahu ..
aq dapat guru bahasa arab..
dia x sangka ...
dia pesan..
"mungkin ini adalah takdir yg ditentukan tuhan utk dirimu..agar engkau memberikan yg terbaik utk agamamu"
seriously...aq speechless...
aq tanya kat dia..
perkara yg sering bermain kat minda aq..
kenpa dia panggil aq ngn panggilan tu sedangkan ramai gak yg mcm aq kat kelas..
dan malam tu aq da dpt jawapannya..
mungkin allah nak aq tetapkan hati aq kat sini..
tersenyum dgn jawapan dia..
jwpan yg hanya aq..dia dan ALLAH yg tahu..
ya allah...
kalaula dia seorang muslim..
pasti dia akan menjadi muslim yg baik...
kawan2 aq kata...cuba bawa dia kenal islam...
aq senyum..
bkn aq x nak...tetapi aq tak cukup kuat..
ayat last aq tuk dia hanya satu..
"semoga kau jumpa apa yg kau cari selama ini".....



TAKDIR ALLAH MENETAPKAN AQ DISINI...
DI TEMPAT YG CUKUP ASING BAGIKU...
BERPINDAH DARI BAIAH YG SEBELUM INI PENUH DGN UJIAN DUNIA..
KE BAIAH YG SOLEHAH
MATRIKS DAN IPG BEGITU BERBEZA 360'

RABBI YASSIR WALA TUASSIR...
MOGA PENGHIJRAHAN INI MEMBAWA SERIBU MAKNA BUAT DIRI INI WA UMMAH WA ADDEN..
SUNGGUH SEMUA INI X MUDAH...
NAMUN INILA TAKDIR KU DAN JALAN INI MILIKKU..



No comments: