Selasa, 31 Disember 2013

sayonara 2013...hye 2014

Bismillahirrahmanirrahim...

tinggal kurang daripada 2 jam lagi 2013 akan meninggalkan kita...


allahuakhbar....
allah memberi satu petanda pada kita...
yakni semakin bertambahla umur kita lalui maka mendekatla si malaikat maut pada kita...
sememangnya 2013 adalah tahun yang amat membusykan...hee
tiap yang terjadi benar2 indah mengikut acuan ilahi...
tiap langkah dan destinasi yang aku lalui ...
tiap apa yang aku rancangkan...dan sangkakan...
amat berbeda sekali dengan apa yang terjadi...

ya allah..
terima kasih atas tiap hikmah yang ENGKAU berikn di tahun ini...
selepas mendapat keputusn SPM aku mendapat dua tawran..
sekolah maktab sabah aliran sastera
 (bidang yang benar2 aku impikan untuk menjadi seorg psikologi )
universiti al-azhar dalam bidang syariah dan universiti zagazig dalam bidang perubatan...
tiap tawaran dan peluang yang mendatang membuatkan hati aku bingung..



tup..tup... sekarang
aku menapak kat matrikulasi labuan...
takda sapa sangka...termasuk aku sendiri....
sains ????sekali lagi????
memang mulanya keluhan yang aku lontarkan...
tangisan pada ilahi aku adukan...
aku benar2 takut..x sanggup lagi
kimia pun hampir gagal time spm...
nak survive hidup kat matriks sebagai  bdak sains??
allahurrabbi...



namun...
disinila allah mula mentarbiah diri ini..
mengenalkan aku dengan halawatul iman....
mengenalkan aku erti ukhwah islamiah..
mengenalkan aku erti dakwah...
mengenalkan aku persahabatan tidak mengira agama..
mengenalkan aku indahnya agama yang dikenali sebagai ISLAM..
mengenalkan aku tentang ilmu ..
yang bukan dipelajari melalui otak sahaja malahan hati...
aliran yang aku paling hindarkan kini menjadi subjek kesayangan aku...
yang mengajar aku tentang ilmu kehidupan..
dalam kimia ne lah juga aku diajar tentang menghargai tiap benda walau sekecil zarah...
so...pas ne korang belajar kimia baik -baik ekk...
best tau....sangattttttttt....

sahabat-sahabat yang disayangi allah...
benar...
adakalanya kita merancang cita2 malah impian dengan dengan begitu teliti dan indah sekali..
malah seakan2 tidak ada cacat celanya..
namun tika kita ingin mengapainya...
tiba-tiba...
DIA hadirkan sesuatu yang x pernah terfikir dek fikiran kita ...sebagai gantian impian kita..
kita mengeluh..
menangis..
menyalahkan takdir...
malah mungkin pencipta takdir itu (nauzubillah)
kita merasakan DIA x adil dlm menentukan kehidupan yang kita inginkan...

hiasan semata-mata


bersangka baiklah sahabatku..
bersabarlah..
bertenanglah ...
berhentilah dahulu untuk menyalahkan orang sekeliling...
kesatla airmata yang mengalir saat ini
tetapi...
carilah hikmah di setiap kejadian yang DIA berikan...
sungguh allah sebenarnya amat sayang pada kitalah..
dia memberikan kita jalan tersebut..
kerna DIA tahu itulah yang terbaik buat hambaNYA...



ingatlah 
"sungguh ,allah tidak akan menzalimi seseorang walaupun sebesar zarrah "
surah an-nisa ayat 40

dan ingatlah sahabatku..tidak diciptakan sesuatu itu sia-sia..
sedangkan gugurnya sehelai daun membawa hikmah bagi yang melihatnya,..
andai saja orang itu berfikir dan bertakwa

berlalunya 2013 membawa seribu satu masam manis pahit masin dalam kehidupan kita
dan itulah yang mematangkan diri kita..
bersyukurla kita dengan kehadiran tiap kejadian..tiap insan ..tiap benda yang hadir di masa lalu kita
kerna mereka pernah menjadi sebahagian hidup kita..
yang tanpa kita sedari telah menjadikan kita seorang insan...

tinta yang ditulis tidak membawa makna si penulis adalah insan yang cukup baik dan beriman orangnya..
tetapi inilah sekadar yang mampu diri ini lakukan dalam melalui jalan dakwah yang penuh onak durinya..
andai ada khilaf dan slah ...mohon...mohon..mohon...
diampuni yar...andai x bisa..ku pohon tuntutlah di alam dunia...kerna aku tidak sanggup menanggung seksanya azab allah andai engkau menagih di akhirat nanti...

salam sayang dan kasih dari hamba ilahi...

Rabu, 29 Mei 2013

lara sang hati

DUB..DAB.....DUB...DAB....DUB...DAB....
sejak abies skolah nhe......hati kerap berdebar2.........
aku teringat pesan sorang akak senior dulu...
kak dira selalu pesan kat aku..apabila hati berdebar bila kita buat maksiat...
tu maknanya iman sdg menegur...
syukurilah kalau kita merasa teguran tu..
jangan sampai kita x menerima teguran dri iman kita lagi.....


Hakikatnya aku mmg rindu tarbiah kat madrasah aku ..SMKA INANAM aka SMKA TUN AHMADSHAH..sbb skolah tula yg byk mngajar aku erti kehidupan...sunnguh ALLAH mmg terbaek....sbb DIA campakkan aku kat sna..walaupn hati aku menolak mulanya..

Sekarang nhe..kerap kali iman bgi sound2 kat aku....kekadang tu aku buat x endah jak......
kata nafsu lebih di turuti banding kata ALLAH..
sungguh 
  
UJIAN pun makin byk datang.....jalan yg aku patut lalui...makin byk cabangnya....makin sukar aku membuat pilihan...ujian yg datang buat aku semakin takut.......aku takut x dpt hadapinya..seperti hari2 yg berlalu.....
melihat hari yg tlh aku tinggal pergikan...dibandingkan dgn kini......
sungguh byk bezanya.........



buat kamu yg menyanjung tinggi aku........kamu yg sentiasa mmndg mulia diriku...........
SUNGGUH itula sebenrnya yg palink takutkan.....
sbb aku takut andai makhluk dunia memujiku..apakah sama juga dgn makhluk langit,adakah mereka juga memujiku.........
ATAU .mereka mengejiku...nauzubillah..aku tidak mahu ini berlaku

aku merayu pada kalian..aku benar2 tidak memerlukan pujian dri kamu....
kerana aku bisa sahaja menjadi manja dgn pujian itu hingga membuatkan aku lemah dlm amalku...
aku memerlukan nasihat dan bimbingan kalian...dalam tiap baik dan buruk kelakuanku......
tolong jgn membuat tafsiran awal ttg aku jika kalian tidak bersamaku susah dan senang...
kerna kalian tidak pnh kenal diriku yg sebnar....
hanya aku dan sang pencipta mengetahuinya...

perjalanan ini tampaknya begitu sukar hingga kekadang aku hampir tidak menemui jalan yg sebenar...mengingatkan aku bahwa syurga itu juga perjalanannya jauh lebih susah dan perit....tetapi akhirnya nanti pasti membuatkan kita lega yg amat..maka aku harus terus kuat dan tabah...


ya allah.......terima kasih atas semua ujian yg ENGKAU berikan padaku kini......
kerna
 aku tahu ujian ini   menddik hatiku menjadi lebih kuat.....
dan aku tahu...ujian ini mungkin sahaja kifarah atas dosa2ku yg menggunung tinggi...
dan aku tahu...ENGKAU mahu aku kembali bermunajat cinta padaMU yg mana semakin jarank aku lakukan atas alasan yg x pasti...
dan aku pasti....ujian ini adalah sindiran padaku atas khilaf yg aku lakukan selama ini.........
ya rabbi......ampunila hambaMU yg hina dina ini...
sungguh tanpa ENGKAU ...
tidak bergunalah aku hidup di alam ini.......

tinta ini...buat kamu yg mengenaliku dan bakal mengenali aku...........
ini hanyalah santaian minda yg aku lakukan sebelum mata menutup tirainya malam ini........
andai sahaja malam ini menjadi malam terakhirku......
aku pinta
maafkanlah khilafku pada kalian selama ini sunnguh aku insan yg lemah...
jagalah nama baek ku sesudah aku melangkah pergi dari bumi ini...kerna saat itu aku tidak lagi berupaya menjaganya..melainkan dgn bantuan kalian yg masih bernadi di bumi tuhan ini...
halalkan la tiap perilaku dan mkn minum ku selama ini......
sbb aku cukup bertuah punya kenalan yg begitu sabar dan tabah melayan kerenah ku......

dengan lafaz bismillah ....aku memilih untuk terus bertahan dlm mencari redhaMU...dalam meniti ranjau ini....
ya rabbi.....redhailah hambaMU ini



muhasabah sang pujangga malam...

Selasa, 28 Mei 2013

kisah tiga sahabat.....

Malam nhe satu rejab dah....2013....
aku just nak cer..pasal dua orang sahabat aku nhe...
SIAPA???....hee..
carta aliran hidup kami bertiga bermula dri....

KENALAN -->KAWAN-->KAWAN BAIK-->KAWAN-->GADUH-->KAWAN-->

KAWAN-->KAWAN BAIK-->KAWAN BAIK-->TEMAN -->TEMAN BAIK-->SAHABAT

INNSYA ALLAH UNTIL JANNAH...

dorang dua nhe special sangat tau..hee..

first aku kenalkan la arh durank ngan kamu...

sorank tu nama dia FATIN sorank lae AZIZAH....
kami nhe budak likas...hee...kami kenal sejak tahun tiga lagi..
yang mana pertemuan kami di aturkan oleh DIA dgn sempurna sekali...
persamaan kami mmg byk..cuma aku mlas nak hurai pjg2..hee

BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM...


2004

kami berkawan start kami dlam tahun 3....satu skolah rendah dan agama....
time tu x la rapat sgt...cuma apa yg pasti perkenalan aku ngan FATIN allah aturkan dgn indah sekali...hari first dia kat st agnes aku jmpa dia time kami baris...aku tanya dia...
"kau skolah kat sru ka(skolah agama kami)"...dia kata x..                                                                            aku pn heran gak sbb aku mcm penah nmpak dia kat skolah agama kami shari sebelum tu...pastu dia masuk kelas aku...3 rajin...
AZIZAH??...time tu dia 3 cekal..so kira x kenal sgtla..hee..
DIsinila permulaan kisah kami...sbb fatin hakikatnya masuk kat skolah agama tu juga( tahun first aku gak sbnrnya di snaa)...hee...
di sana kami bertiga berada dlm kelas yg sma...
cuma aku masih tertnya siapa yg aku nmpk pada hari aku nmpk fatin kat skolah agama kmi padahal dia blm pun mndftr kat sna..
hebatkan perancang ilahi??..aku tak tahu siapa yg aku nmpk aritu..
tapi....begitulah aturanNYA...memulakan sesi perkenalan kami..

2005

time tahun 4 tu, Fatin & Azizah da mula rapat..sbb drg da sekelas kat st.agnes...perjalanan kami agak pnjg gak...
time tu aku terpisah kelas kat skolah rendah ngan durank...
dorank budak pandai bha...hee

2006-2007

singkatnya...
aku dan durank sama kelas time tahun lima dan duduk sebaris plak time tahun enam kat skolah rendah ..
skolah agama mmg still sama kelas jak dri awal smpai akhir...
kat skolah rendah nhe..arwah cikgu muzik kami slalu gelar kami nhe cam kembar ...                  dahla duduk sebaris..pakai baju pun smaa patern serta tudung(pengawas kan)

perjalanan kami time tu byk gaduh....x percaya sesama...tpi pastu rapat balikla...ala...xkan korang x besa kan...gaduh2 manja...hahahha....

kitaorg mmg nakal sikit la (byk kali) time nhe...walaupn kmi nhe pengaws skolah rendah (pngawas x bertauliah)...bab bgi kena org..mmg slalu gak kmi buat..huhuhu

hubungan kami???..sbnrnya kira rapat x rapat la gak...fhm x maksudnya??..hee...
kirannya kami nhe kejap baek kejap x la....cuma...bila kami da rapat tu..mmg rapat sgt la...huhuhu
hujung tahun enam tu pling aku ingt ..time kami jalan gi umah azizah dan suehaneez...hahhaha....aku rasa korang ingat kan cerita tu??...hee...rahsia kerajaan ...

HUJUNG TAHUN ENAM

pastu result UPSR DAN SRU pun keluar....x tau nak ckp camana....kami bertiga dapat result yg sama...alhamdulillah 3A dlm upsr dan pangkat satu dlm sru..
.kitaorg mmg x sngka gak ...mcm kebetulan plak...hee....
tiba masa sekolah tentukan kemasukan tingkatan satu kami......
yg peliknya..kat kelas 6 tekun tu..hanya kami tiga org jak budak perempuan yg dapt SMK LIKAS...huhuhu....macam nak nangis pun ada gak sbb kitaorg mmg x nak masuk sna...
so kmi pun ambik borg rayuan tukar skolah ...hahaha....
korang penah isi x borng tu???...kan dia bgi tiga pilihan....so sahabt aku berdua tu tulis kat piliihan first durank SMKA INANAM...beza ngan aku..aku letak skolah tu sbgai pilihan ketiga..maklumlah aku x tau pun skolah tu camana...x penah nmpk pun...aku tulis pun sbb durank dua ajak tulis...sbb kkk and abng durank da lama bermastautin kat sna...hee..lagipun aku x rasa akn masuk skolah agama..

2008

aku dah masuk sekolah menengah..hari first pendaftaran tu..cam nak nangis jak tguk skolah tu...hee....cam berpuaka sikit..hee...shuh!!rahsia kita2 jak ar..hee..
time mndaftar tu...amat terkejut yg amat la(hee bm hancur plak)....                                            nampak kelibat dua kwn aku nhe...fatin dan azizah...hahaha..
mmg dah jodoh kami tiga kat SEMAI la nampaknya...x sngka sgt kami....time tu..
kami tiga jak yg terdampar kat sna termasuk sorg budak lelaki ex skolah rendah kami...sahabat rapat kami yg lain ada kat smakk,toh puan, dan smp...
huu.penat aku menulis...
time kemasukan kelas form one..kami skli lagi bersama...time awal2 kat sini...mmg kami rapat la ...sbb hanya kami2 jak yg kenal satu sama laen,..hee..aku hepi gak snrnya dpt sama2 durank...sapa sangka kan??

2009-2010

hubungan kitaorg mmg masih ok...cuma rengang sikit la..sbb kita org da jmpa kwn baru kan..pastu..aku terlibat ngan pengawas lae..
mmg rasa sgt jurang kami...tapi.........kami tetap bertegur sapa spt biasa ya la kan..
kami x gaduh punkan...perangai kita org yg berbeza tu jugakla yg buatkan kami x berapa berngam sikit..hee...
sebenrnya time kami dalam alam menengah nhe la..ujian allah datang bertimpa2 ..menguji kesetiaan persahabatan kami..aku akui aku kerap kali gagal dlm ujian ini..kadg2 aku lemah dlm pertahankn ukhwah kami...walaupun hakikatnya org laen nmpk ..sumanya baek sahaja,...

2011-2012

umur pun mematangkan kami.....apapun kami makin okla walaupun x rapat mana da ...aku ingat lae...bufday aku time f4 tu.,..fatin hadiahkan aku anak patung pink(hee..aku minat pinkkan...)..comel sgt...patung tu still lae ada kat bilik aku...
hakikatnya...kami bertiga rindukan ukhwah kami yg dulu...cuma kami nhe ego sikit...hee...termasuk azizah..sbb dia nhe pun susah nak mengaku..kan azizah??..

aku ingat lae...kwn2 kmi yg penah satu skolah rendah ngan kami..selalu terkejut...                  tguk kami still sama2....ya la..drg kata...kami nhe sehati sejiwa...hahaha...lucu plak...aku senyum jak dengar drg ckp camtu...

2013

yupz..2013 ..taun nhe....kami da abies spm....dan keputusan spm membawa kami ke jalan yg begitu berbeza....
selama 9 tahun 6 bulan persahabatan kami...akhirnya...takdir allah..pisahkan kami....
azizah pergi ke matriks..aliran sc katanya....
fatin ke nilai...aliran agama....
aku??...maybe sastera kat maktab sabah...hee..
beza kan kami??....
dan sampai sini sahaja kami bersama dlm perjalann kehidupan..
tapi aku x nak berakhir kat sini jak...
honestly..aku mmg rindu kat korang...perangai azizah yg suka buat sesuatu scara spontan...sikap fatin yg begitu teliti dlm suma perkara..seribu satu kenangan yg kami da alami..pengalaman manis,pahit,masam dan masin..suma kami dah telan...tinggal ia menjadi memori indah kami...hee...

Inilah kisah persahabatan kita yg aku abadikan dlm blog aku nhe...sbgai tanda persahabatan kita...cerita kita tak akan habis di sini..akan ada sambungannya..in sha allah...walaupn kami x bertemu lae...tapi doa aku sentiasa bersama kalian..


ini lah kami....hee


p/s
fatin ..azizah....korang jaga diri baik2 yar...kalau aku da x da...hee..jan lupa doakan aku yar..sbb aku da x mampu anak buat apa da nanti..hanya doa kalian yg dpt bantu aku kat akhirat..hee....walau kat mana pun korang...jangan risau yar..allah tu sentiasa ada tuk hamba yg mengingatiNYA...sayank kamu smpai syurga....hee



Ahad, 10 Mac 2013

pertemuan itu...

IQAH NAK PERGI MANA???
ITULAH SOALAN PERTAMA YANG KELUAR DARI BIBIR UKHTI ITU...
AKU BERPALING MENGHADAPNYA...
ORANGNYA CUKUP AKU KENALI WALAUPUN DIA MERUPAKAN AHLI BARU 
DLM KEJIRANAN KAMI (DLM SEBULAN LEBIH BARU) ...
             SIAPA TIDAK KENAL GADIS INI... 
WALAUPUN UMURNYA BARU BELASAN TAHUN 
NAMUN BEGITU BANYAK PERKARA MUNKAR MENJADI TABIATNYA
(AKU TIDK INGIN MELANJUTKAN BICARA TTG PERIBADINYA KALIAN JUGA BISA MEMAHAMINYA BUKAN?)
PERBEZAAN UMUR KAMI YANG HANYA SETAHUN DUA itu...
 MEMBUATKAN AKU CUKUP SENANG BERBUAL DENGANNYA 
WALAUPUN DENGAN PERANGAINYA YANG BEGITU MEMENINGKAN KEPALA...
JUJURNYA INILAH KALI PERTAMA AKU BERBICARA DENGANNYA..
"OH KAKAK...SAYA NAK BALIK ASRAMA PETANG NHE KAK "JUJUR AKU MENJAWAB PERTANYAANNYA
"KAT MANA?"MASIH MENUNJUKKAN SENYUMAN MESRA KAT AKU
"KAT SEMAI KAK...SEKOLAH MENENGAH AGAMA INANAM"LANCAR MULUT KU MENJAWAB.
UKHTI ITU AKU LIHAT TERSENYUM SETELAH MENELITI PAKAIANKU PERSIS SEORANG USTAZAH DITAMBAH LAGI DGN TUDUNG LABUH YG KU SARUNGKAN
 (SEMEMANGNYA INI ADALAH BAJU BATIK DAN TUDUNG LABUH ASRAMA YANG WAJIB KAMI PAKAI)
SUASANA SEPI SEKETIKA...
LANTAS DIA BERSUARA PADAKU..
"IQAH....KAT SANA NANTI BELAJAR BAIK2 ARH...NANTI LEPAS KELUAR IQAH KENA BANTU ORANG MACAM AKAK NHE, AKAK NHE DAH TAK BOLEH NAK DI UBAH DIK"
SAYU SAHAJA AYAT ITU KELUAR DARI MULUT NYA...
AKU TERKELU SEKETIKA...
MCM USTAZAH BRCKP PUN ADA....HEE
HANYA UCAPAN 'INSYAALLAH KAK' YANG TERLINTAS DI MINDAKU TIKA ITU...
(DGN YAKIN AKU LAFAZKNNYA..MCMLA AKU MAMPU)
WAKTU ITU AKU SEDANG MENGEJAR MASA UNTUK PULANG KE ASRAMA..
AYAH PUN SUDAH MENUNGGU DI KERETA...
SAAT DI ASRAMA,AKU MULAI SIBUK DGN AKTIVITI HOSTEL DITAMBAH LAGI AKU BAKAL MNGHADAPI PMR...


hiasan semata2

KATA2 DRI UKHTI ITU  BAGAI ANGIN SEPI YANG BERLALU PERGI BEGITU SAHAJA..
WAKTU PULANG BERMALAM SUDAH TIBA...
SAMPAI DI KEJIRANAN,AKU MELIHAT RUMAH UKHTI ITU...
NAMUN.....
IANYA KOSONG...IYA...MEREKA BERPINDAH LAGI UTK KESEKIAN KALINYA...

AKU SENDIRI TIDAK DPT MENGINGAT SEJAK BILA MEMORI ITU BERTANDANG DLM INGATANKU...
SEDAR TAK SEDAR ,AKU MULAI MEMIKIR TENTANG APA YG DI BICARAKANNYA..
MENGAMBIL MASA DUA TAHUN UNTUK MEMAHAMI KATA2NYA. 
DAN KINI AKU MULAI MENCARI2 KELIBATNYA...
UKHTI ITULAH YG MENYEDARKAN AKU...
MENGINGATKAN AKU TTG PERJUANGAN YANG HAKIKI...I
AITU MENEGAKKAN SYIAR ISLAM DI BUMI INI...
ALLAH HADIRKAN UKHTI ITU UNTUK AKU SEBAGAI PERINGATAN BAHAWA AKU PUNYA TANGGUNGJAWAB YG BEGITU BESAR PADA MASYARAKAT SEKELILING...
DAN SEJAK ITULAH....
KEINGINAN AKU UTK MENJADI S'ORG PAKAR ............ MULAI BERTAMBAH...
BENARLAH ORANG SERING BERKATA...
JANGAN DILIHAT SIAPA YG BERBICARA NAMUN LIHATLAH APA YG DI BICARAKANNYA.. 

YA ALLAH...
ENGKAU BERILAH HAMBAMU INI..
PELUANG WALAU SEKALI..
UTK BERTEMU DGN INSAN ITU...
SUNGGUH AKU TERHUTANG BUDI PADANYA...
YA TUHANKU..
PEMILIK NUR HIDAYAH..
BANTULAH KAKAK ITU...
DALAM MENCARI JALAN PULANG..
MENUJU REDHAMU
 AAMIN..   
 



Ahad, 10 Februari 2013

Kasih Anak Yatim

adik2...rumah anak yatim...


hari nhe..apa yang ada dlm hati aku... mmg x dapat nak di gambarkan...
brcampur baur rasanya...mcm laksa...
walaupun ini dikira pertempuan kedua kami yg diatur allah
namun saat mata bertentang mata dgn anak2 kecil ini..
membuatkan aku merasa cinta pandg pertama dgn mereka...
walaupun title anak-anak yatim mmg x asing lgi dri mereka..
di tempat yg sama seperti tahun lalu..
aku bertemu lgi dgn mereka di rumah ini   
di mana???
kat umah jiran aku..tpi skg kat umah baru dorangla..huhuhu 
budak2 nhe  dijemput utk menambah barakah  kenduri maulidurrasul di rumah ini...
pantas saja mata aku meliar memerhati tingkah laku mereka...
subhanallah....
sejuknya di mata...
tenangnya di kalbu...
setiap perilaku mereka sewaktu di rumah itu..
seringkali mencuit sanubariku...
hubungan mereka sesama rakan...
amat indah  .....
ya!!!sekecil itu..
anak2 itu didik dengan sifat kasih sayang..
bayangkan mereka yg baru berumur sekitar tahun dua di alam persekolah itu...
begitu mengambil berat terhadap saudara mereka yg lebih kecil...
hatta ke tandas hingga kemakan minum mereka bantu ..
walaupun hubungan meeka hanya setakat saudara islam...
masih aku ingat saat si kecil ..
x dapat mengambil makanan yg di hidangkan..
pantas sahaja seorang budak yg tua setahun atau dua tahun bingkas bangun dari duduknya...
membantu si adik kecil...
tnpa di suruh...
subhanallah...
byk sungguh pengajaran yg allah sajikan tika ini...
terkadang aku malu melihat mereka...
mengingatkan aku 
khilafku yg menimbun byknya,....