Sunday 10 February 2013

Kasih Anak Yatim

adik2...rumah anak yatim...


hari nhe..apa yang ada dlm hati aku... mmg x dapat nak di gambarkan...
brcampur baur rasanya...mcm laksa...
walaupun ini dikira pertempuan kedua kami yg diatur allah
namun saat mata bertentang mata dgn anak2 kecil ini..
membuatkan aku merasa cinta pandg pertama dgn mereka...
walaupun title anak-anak yatim mmg x asing lgi dri mereka..
di tempat yg sama seperti tahun lalu..
aku bertemu lgi dgn mereka di rumah ini   
di mana???
kat umah jiran aku..tpi skg kat umah baru dorangla..huhuhu 
budak2 nhe  dijemput utk menambah barakah  kenduri maulidurrasul di rumah ini...
pantas saja mata aku meliar memerhati tingkah laku mereka...
subhanallah....
sejuknya di mata...
tenangnya di kalbu...
setiap perilaku mereka sewaktu di rumah itu..
seringkali mencuit sanubariku...
hubungan mereka sesama rakan...
amat indah  .....
ya!!!sekecil itu..
anak2 itu didik dengan sifat kasih sayang..
bayangkan mereka yg baru berumur sekitar tahun dua di alam persekolah itu...
begitu mengambil berat terhadap saudara mereka yg lebih kecil...
hatta ke tandas hingga kemakan minum mereka bantu ..
walaupun hubungan meeka hanya setakat saudara islam...
masih aku ingat saat si kecil ..
x dapat mengambil makanan yg di hidangkan..
pantas sahaja seorang budak yg tua setahun atau dua tahun bingkas bangun dari duduknya...
membantu si adik kecil...
tnpa di suruh...
subhanallah...
byk sungguh pengajaran yg allah sajikan tika ini...
terkadang aku malu melihat mereka...
mengingatkan aku 
khilafku yg menimbun byknya,....

No comments: