Wednesday 29 May 2013

lara sang hati

DUB..DAB.....DUB...DAB....DUB...DAB....
sejak abies skolah nhe......hati kerap berdebar2.........
aku teringat pesan sorang akak senior dulu...
kak dira selalu pesan kat aku..apabila hati berdebar bila kita buat maksiat...
tu maknanya iman sdg menegur...
syukurilah kalau kita merasa teguran tu..
jangan sampai kita x menerima teguran dri iman kita lagi.....


Hakikatnya aku mmg rindu tarbiah kat madrasah aku ..SMKA INANAM aka SMKA TUN AHMADSHAH..sbb skolah tula yg byk mngajar aku erti kehidupan...sunnguh ALLAH mmg terbaek....sbb DIA campakkan aku kat sna..walaupn hati aku menolak mulanya..

Sekarang nhe..kerap kali iman bgi sound2 kat aku....kekadang tu aku buat x endah jak......
kata nafsu lebih di turuti banding kata ALLAH..
sungguh 
  
UJIAN pun makin byk datang.....jalan yg aku patut lalui...makin byk cabangnya....makin sukar aku membuat pilihan...ujian yg datang buat aku semakin takut.......aku takut x dpt hadapinya..seperti hari2 yg berlalu.....
melihat hari yg tlh aku tinggal pergikan...dibandingkan dgn kini......
sungguh byk bezanya.........



buat kamu yg menyanjung tinggi aku........kamu yg sentiasa mmndg mulia diriku...........
SUNGGUH itula sebenrnya yg palink takutkan.....
sbb aku takut andai makhluk dunia memujiku..apakah sama juga dgn makhluk langit,adakah mereka juga memujiku.........
ATAU .mereka mengejiku...nauzubillah..aku tidak mahu ini berlaku

aku merayu pada kalian..aku benar2 tidak memerlukan pujian dri kamu....
kerana aku bisa sahaja menjadi manja dgn pujian itu hingga membuatkan aku lemah dlm amalku...
aku memerlukan nasihat dan bimbingan kalian...dalam tiap baik dan buruk kelakuanku......
tolong jgn membuat tafsiran awal ttg aku jika kalian tidak bersamaku susah dan senang...
kerna kalian tidak pnh kenal diriku yg sebnar....
hanya aku dan sang pencipta mengetahuinya...

perjalanan ini tampaknya begitu sukar hingga kekadang aku hampir tidak menemui jalan yg sebenar...mengingatkan aku bahwa syurga itu juga perjalanannya jauh lebih susah dan perit....tetapi akhirnya nanti pasti membuatkan kita lega yg amat..maka aku harus terus kuat dan tabah...


ya allah.......terima kasih atas semua ujian yg ENGKAU berikan padaku kini......
kerna
 aku tahu ujian ini   menddik hatiku menjadi lebih kuat.....
dan aku tahu...ujian ini mungkin sahaja kifarah atas dosa2ku yg menggunung tinggi...
dan aku tahu...ENGKAU mahu aku kembali bermunajat cinta padaMU yg mana semakin jarank aku lakukan atas alasan yg x pasti...
dan aku pasti....ujian ini adalah sindiran padaku atas khilaf yg aku lakukan selama ini.........
ya rabbi......ampunila hambaMU yg hina dina ini...
sungguh tanpa ENGKAU ...
tidak bergunalah aku hidup di alam ini.......

tinta ini...buat kamu yg mengenaliku dan bakal mengenali aku...........
ini hanyalah santaian minda yg aku lakukan sebelum mata menutup tirainya malam ini........
andai sahaja malam ini menjadi malam terakhirku......
aku pinta
maafkanlah khilafku pada kalian selama ini sunnguh aku insan yg lemah...
jagalah nama baek ku sesudah aku melangkah pergi dari bumi ini...kerna saat itu aku tidak lagi berupaya menjaganya..melainkan dgn bantuan kalian yg masih bernadi di bumi tuhan ini...
halalkan la tiap perilaku dan mkn minum ku selama ini......
sbb aku cukup bertuah punya kenalan yg begitu sabar dan tabah melayan kerenah ku......

dengan lafaz bismillah ....aku memilih untuk terus bertahan dlm mencari redhaMU...dalam meniti ranjau ini....
ya rabbi.....redhailah hambaMU ini



muhasabah sang pujangga malam...

No comments: