Tuesday 31 December 2013

sayonara 2013...hye 2014

Bismillahirrahmanirrahim...

tinggal kurang daripada 2 jam lagi 2013 akan meninggalkan kita...


allahuakhbar....
allah memberi satu petanda pada kita...
yakni semakin bertambahla umur kita lalui maka mendekatla si malaikat maut pada kita...
sememangnya 2013 adalah tahun yang amat membusykan...hee
tiap yang terjadi benar2 indah mengikut acuan ilahi...
tiap langkah dan destinasi yang aku lalui ...
tiap apa yang aku rancangkan...dan sangkakan...
amat berbeda sekali dengan apa yang terjadi...

ya allah..
terima kasih atas tiap hikmah yang ENGKAU berikn di tahun ini...
selepas mendapat keputusn SPM aku mendapat dua tawran..
sekolah maktab sabah aliran sastera
 (bidang yang benar2 aku impikan untuk menjadi seorg psikologi )
universiti al-azhar dalam bidang syariah dan universiti zagazig dalam bidang perubatan...
tiap tawaran dan peluang yang mendatang membuatkan hati aku bingung..



tup..tup... sekarang
aku menapak kat matrikulasi labuan...
takda sapa sangka...termasuk aku sendiri....
sains ????sekali lagi????
memang mulanya keluhan yang aku lontarkan...
tangisan pada ilahi aku adukan...
aku benar2 takut..x sanggup lagi
kimia pun hampir gagal time spm...
nak survive hidup kat matriks sebagai  bdak sains??
allahurrabbi...



namun...
disinila allah mula mentarbiah diri ini..
mengenalkan aku dengan halawatul iman....
mengenalkan aku erti ukhwah islamiah..
mengenalkan aku erti dakwah...
mengenalkan aku persahabatan tidak mengira agama..
mengenalkan aku indahnya agama yang dikenali sebagai ISLAM..
mengenalkan aku tentang ilmu ..
yang bukan dipelajari melalui otak sahaja malahan hati...
aliran yang aku paling hindarkan kini menjadi subjek kesayangan aku...
yang mengajar aku tentang ilmu kehidupan..
dalam kimia ne lah juga aku diajar tentang menghargai tiap benda walau sekecil zarah...
so...pas ne korang belajar kimia baik -baik ekk...
best tau....sangattttttttt....

sahabat-sahabat yang disayangi allah...
benar...
adakalanya kita merancang cita2 malah impian dengan dengan begitu teliti dan indah sekali..
malah seakan2 tidak ada cacat celanya..
namun tika kita ingin mengapainya...
tiba-tiba...
DIA hadirkan sesuatu yang x pernah terfikir dek fikiran kita ...sebagai gantian impian kita..
kita mengeluh..
menangis..
menyalahkan takdir...
malah mungkin pencipta takdir itu (nauzubillah)
kita merasakan DIA x adil dlm menentukan kehidupan yang kita inginkan...

hiasan semata-mata


bersangka baiklah sahabatku..
bersabarlah..
bertenanglah ...
berhentilah dahulu untuk menyalahkan orang sekeliling...
kesatla airmata yang mengalir saat ini
tetapi...
carilah hikmah di setiap kejadian yang DIA berikan...
sungguh allah sebenarnya amat sayang pada kitalah..
dia memberikan kita jalan tersebut..
kerna DIA tahu itulah yang terbaik buat hambaNYA...



ingatlah 
"sungguh ,allah tidak akan menzalimi seseorang walaupun sebesar zarrah "
surah an-nisa ayat 40

dan ingatlah sahabatku..tidak diciptakan sesuatu itu sia-sia..
sedangkan gugurnya sehelai daun membawa hikmah bagi yang melihatnya,..
andai saja orang itu berfikir dan bertakwa

berlalunya 2013 membawa seribu satu masam manis pahit masin dalam kehidupan kita
dan itulah yang mematangkan diri kita..
bersyukurla kita dengan kehadiran tiap kejadian..tiap insan ..tiap benda yang hadir di masa lalu kita
kerna mereka pernah menjadi sebahagian hidup kita..
yang tanpa kita sedari telah menjadikan kita seorang insan...

tinta yang ditulis tidak membawa makna si penulis adalah insan yang cukup baik dan beriman orangnya..
tetapi inilah sekadar yang mampu diri ini lakukan dalam melalui jalan dakwah yang penuh onak durinya..
andai ada khilaf dan slah ...mohon...mohon..mohon...
diampuni yar...andai x bisa..ku pohon tuntutlah di alam dunia...kerna aku tidak sanggup menanggung seksanya azab allah andai engkau menagih di akhirat nanti...

salam sayang dan kasih dari hamba ilahi...

No comments: